بسمه تعالی

روز منبر حسینی

از آنجایی که منبر محرم از اهمیت و جایگاه والایی در اعلای کلمه توحید و نشر معارف و محاسن اهل بیت (ع) و بصیرت افزایی و ارشاد و وعظ دارد شایسته است که روزی را به این امر اختصاص داد و آن را الگو قرار دهیم مانند دیگر امور مهم و حیاتی که عقلا برای آنها روزی را به پاسداشت یا مطالعه و تحقیق یا ارزش گذاری نسبت به آن موضوع قرار می دهند.

و به نظرم اولین روز ماه صفر زمان مناسبی برای این امر باشد روزی که اولین خطیب و سخنران حسینی یعنی امام سجاد (ع) خواست که بالای چوب های منبر رود1 ( تا کلماتی را که رضا و خشنودی خداوند در آن، و اجر و ثواب برای مردم باشد را در مجلس یزید هنگام وارد کردن اسیران به قصر در اول ماه صفر بر زبان جاری سازد و سخنرانی خود را که موجب شگفتی حاضران و سست کردن پایه های ظلم و بیداری جامعه غافل ایراد فرمودند.

از مصادیق احیای امر اهل بیت (ع) اهتمام خاص به این روز است و رسیدگی و بحث و تحقیق به امور مهم این روز مانند:

  1. رسالت منبر حسینی در جوانب مختلف و چگونگی حفظ آن.
  2. نقش منبر حسینی در بصیرت افزایی و روشن کردن مردم در مورد مسائل کلان جامعه.
  3. شرایط خطیب و عوامل موفقیت او.
  4. ایجاد موسسه ای برای اداره امور خطباء و برنامه ریزی جهت پیشرفت و رشد آنان.
  5. سخنرانی های عاشورایی و مشکلات امروز.
  6. تاریخ منبر حسینی و مراحل تکامل آن.
  7. مراکز آموزش خطابه، نوآوری ها و دست آوردها.
  8. شعر عاشورایی: محتوا و اثر گذاری و جایگاه آن.
  9. آثار خطابه حسینی بر مردم و نقش مردم در موفقیت آن.
  10. سخنرانی بانوان در حال حاضر و آنچه که باید باشد.

از خداوند منان می خواهیم که همه را به آنچه که خود دوست دارد نائل سازد.

محمد اليعقوبي – نجف اشرف

دوازدهم محرم الحرام/ 1438

14/10/2016

.............................................................................................

1)      امام سجاد (ع) هنگامی که به یزید خطاب کرد منبر را چوب نامید ( يا يزيد ائْذَن لي حتى اصعد هذه الأعواد فاتكلم بكلمات فيهن لله رضا ولهؤلاء الجالسين اجر وثواب ) ممکن است به جهت آنکه منبر را از امثال کسانی که در خدمت ظالمان مانند یزید باشد تنزیه کند لذا آن را چوب نامید، و آنچه بر روی آن معارف اللهی و فضایل اولیاء او گفته شود را منبر دانسته است و در نقل است: اگر دیدید معاویه بر این چوب ها نشسته او را بکشید و رجم کنید.